Katsokaa
hyvät ihmiset Suomea. Kansallisromanttisten kuvien vaalea neito täyttää 98
vuotta. Kuunnelkaa, kuinka kauniisti päättäjät puhuvat yhteisestä tarinastamme
linnan juhlilla ja miettikää, millainen ristiriita illuusioiden ja
todellisuuden välille on revennyt.
Suomi
on rikki. Suomi ei toimi.
Suomalaiset
ovat vajonneet mielentilaan, jota kutsun aggressiiviseksi apatiaksi. Suuri osa
porukasta on jäykistynyt odottelemaan parempia aikoja ja reagoi voimakkaasti
vähäisiinkin muutospaineisiin. Synkkä kiukku leviää ja tarttuu kuin musta
surma.
Raikkaasta
Suomi-neidosta ei ole enää juuri tuoksuakaan jäljellä. Hän seisoo yksin
pimeällä päätepysäkillä ja näyttää epäsiistiltä laitapuolen kulkijalta. Taakse
ovat jääneet ne hienot vuodet, jolloin hän teki reippaasti töitä, koulutti
lapsensa paremmin kuin kukaan, nosti hyvinvointinsa ennätysvauhtia maailman huipulle.
Muut juoksevat hänen ohitseen, tulevatpa he sitten idästä ja lännestä.
Pääministeri
Sipilä on kertonut, että hallitus ottaa ohjakset uudelleen käsiinsä. Sipilä
uskoo edelleen, että demokraattisesti valittu hallitus johtaa maata eikä AKT:n äijien
mafia.
Tulossa
on lakien sarja, joihin on ihan turha liittää pakko-etuliitettä, sillä vapaaehtoisesti
noudatettavia lakeja ei ole olemassakaan. Sairauskarenssia, lomarahoja ja lomia
leikataan. Pakettiin pitää kuulua myös yleissitovuuden poistaminen ja laki paikallisesta
sopimisesta.
***
Julkisuudessa
on pitkään esitetty, että Suomen politiikka on kurjistavaa politiikkaa. Olen
itse yhä enemmän samaa mieltä.
Leikkaukset
laskevat kansantuotetta, eikä kasvua ruokkivaa dynamiikkaa synny, kun rakennemuutokset
ovat juuttuneet vahvojen eturyhmien jarrutukseen.
Elvytyksessä
on ilman muuta järkeä, kun potilas tekee kuolemaa. Potilas ei saa menehtyä
operaatioon, jossa häntä korjataan. Myös toipumiseen pitää varata aikaa.
Näiden
syiden vuoksi Suomen pitää aloittaa nyt raskaan sarjan elvytys, joka kiihdyttää
tilapäisesti velkaantumista. Elvytystä ei saa kuitenkaan haaskata mädäntyneiden
julkisen sektorin rakenteiden ylläpitämiseen niin kuin vasemmisto ja muutamat
ongelmia vähättelevät professorit haluavat.
Tehokkain
keino elvytykseen on antaa rahaa ja positiivisia kannustimia kansalle. Tarkoitan
massiivista ansiotuloveron ja yhteisöveron alennusta, jonka tärkein perustelu
on tämä:
Veroale
tarvitaan voitelemaan välttämättömien rakenteita muokkaavien ja kustannustasoa
leikkaavien lakien läpimenoa. Massiivinen tarkoittaa miljardeja eikä miljoonia.
Voitelu tarkoittaa sitä, että kaikille jää enemmän rahaa käteen joka kuukausi.
Kaikkien pitää voittaa, jotta paketti voidaan saada aikaiseksi.
***
Tämä
maa ei herää apatiastaan varovaisella hieromisella. Vuoden 2016 veroalesta
pitäisi siksi tehdä historiallisen suuri.
Aloitetaan
ansiotuloveroista. Niitä pitäisi leikata viidenneksellä kaikissa tuloluokissa.
Tämä
saattaa tuntua radikaalilta linjaukselta, mutta tarkoittaa käytännössä sitä,
että suomalaisen keskiluokan verorasitus laskee eurooppalaiselle tasolle. Kansa
saa käyttöönsä viisi miljardia euroa enemmän rahaa vuodessa. Taloutta elvyttävä
ja työllistävä vaikutus alkaa välittömästi.
Veroalen
toinen tärkeä komponentti on yhteisövero, joka pitäisi laskea 20 prosentista 13
prosenttiin.
Yhteisövero
on taloudellisen aktiviteetin kannalta kaikkein haitallisin vero.
Pienempi
yhteisövero ohjaa monikansalliset yritykset maksamaan veronsa Suomeen ja toimii
erinomaisina kannustimena yrittäjille. He palkkaavat ahneuksissaan lisää
työntekijöitä voittoa tekemään. Sen pitäisi olla hyvä juttu niin
valtiontaloudelle kuin työtä vailla oleville työttömillekin.
Jos
nämä toimet eivät riitä kansan ja yritysten luottamuksen palauttamiseksi, niin
sitten voidaan vetää ruksit koko Suomen päälle.
Viimeinen
sammuttaa valot myös kätilöiltä. Jos Suomi ei saa korjattua kurssiaan,
luottoluokittajat kääntävät peukalonsa alas. Lopulta rahan hinta muuttuu
sietämättömän korkeaksi. Silloin edessä ovat 10-30 prosentin palkanalennukset
ja massiiviset irtisanomiset julkiselle sektorille.
Tällaista
katastrofia on vaikea uskoa mahdolliseksi, mutta Espanjassa ja Kreikassa tämä
on jo arkea. Jos kreikkalaiset voisivat kääntää kelloa takaisin ja suostua 5
prosentin leikkauksiin välttääkseen 30 prosentin palkka-alen ja valtavan
työttömyyden, he tekisivät sen varmasti.
Me
olemme nyt siinä pisteessä, jossa kreikkalaiset haluaisivat olla. Suomi on
itsenäinen ja päättää omista asioistaan. Meillä on vielä mahdollisuus.
***
Rohkea
veroale olisi äärimmäisen vaikea ratkaisu monille päättäjille. Vuoden 2016
suuressa verouudistuksessa pitäisi siksi tehdä myös joitakin kiristyksiä.
Ehdotan
päätöksiä, jotka aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa taloudelle.
Suosittelen, että verotuksen painopistettä siirretään taloudellista
toimeliaisuutta edistävistä verottajan luokista niihin, jotka eivät liiku.
Suurin
mahdollisuus liittyy kiinteistöveroihin. Kakkosena tulee perintöverojen
kiristäminen ja kolmantena yritysten korkovähennyksen poistaminen.
Suomi
voi jopa kolminkertaistaa kiinteistöveron kertymän, jos haluaa.
Kiinteistöverojen
korotus kirvelee monia, erityisesti varakkaita suomalaisia kuten minua, mutta koettakaapa
siirtää kiinteistöt Portugaliin?
Ei
onnistu. Kiinteistöt ovat laiskaa pääomaa. Niiden verotusta pitää kiristää,
jotta työn ja yrittämisen verotus voidaan pitää kannustavalla tasolla.
Näin
tekee muun muassa Iso-Britannia. Korkea kiinteistövero ei näytä häiritsevän
talouden kehitystä. Maa on täynnä upeita kartanoita, ja maailman kalleimmat
asunnot ovat Lontoossa.
Suurten
kiinteistöjen ja maa-alueiden omistajat suuttuvat varmasti, jos Suomi korottaa
kiinteistöveroa. Se on ymmärrettävää. Uskon heidän kuitenkin nielevän
pettymyksensä. Lopulta hekin ymmärtävät, että kiinteistöjen hinnat voivat
romahtaa, jos maan taloutta ei saada käännettyä kasvuun.
Perintöverojen
kertymä voitaisiin niin ikään kolminkertaistaa.
Periminen
on työn tekemiseen verrattuna helppoa. Läheisen ihmisen kuolema on aina suuri
menetys, mutta sen seurauksena saatu lisävarallisuus tulee meille kaikille
eteen ilman suurempia ponnisteluja.
Perintöverolle
asettaisin kuitenkin – käytännön syistä – kuolinpesäkohtaisen 1 miljoonan euron
maksimin. Suuristakaan perinnöistä ei kannettaisi miljoonaa enempää veroa.
Rikkaimmatkin suvut maksavat sen verran, jotta heidän ei tarvitse ryhtyä
optimoimaan veroja tai muuttaa pois maasta.
Voisi
olla jopa niin että veron voi maksaa suoraan pesä. Osa varakkaista ikäihmisistä
varautuisi jo etukäteen kuolemaansa ja säästäisi tilille käteistä rahaa verojen
maksuun. Perinnössä jaettavat kesämökit eivät silloin joutuisi myyntilistalle.
Reippaan
yhtiöveroalennuksen kyytipoikana voisi poistaa yrityksissä velkojen
korkovähennysoikeuden. Korot ovat voitonjaon erä samalla tavalla kuin
osingot, ja pääomasijoitusyhtiöt käyttävät tätä mahdollisuutta kikkaillakseen
verot ulos Suomesta. Reikä kannattaa sulkea, koska siitä on enemmän haittaa
kuin hyötyä.
***
Kiinteistö-
ja perintöverojen kiristykset vaativat varmasti vielä sulattelua. Jätetään ne
kypsymään ja katsotaan kokonaisuutta. Se näyttää tällaiselta:
-
Ansiotuloverot (valtio ja kunnat) alennus 6 mrd (valtio rahoittaa kuntien veroalennuksen
vajeen)
-
Yhteisöverotulot alennus 1,5 mrd
-
Kiinteistöverot + 3 mrd
-
Perintöverot +1,5 mrd
Kokonaisuus
johtaa siihen, että lyhyellä aikavälillä valtio ottaa lisävelkaa noin 3-4
miljardia vuodessa. Tämä on kuitenkin ns. staattinen laskutapa, joka ei ota
huomioon dynaamisia kasvuvaikutuksia.
Suuri
osa veroalesta tulee takaisin dynaamisina vaikutuksina, kun raha alkaa kiertää
ja ja kansalaisten luottamus tulevaisuuteen palautuu. Puhumattakaan siitä, että
tällä veroalella saadaan ostettua kansalaisten hyväksyntä työmarkkinoiden
välttämättömälle uudistuspaketille.
Työelämäänsä
uudistaneen ja rakenteitaan tervehdyttäneen Ruotsin kansantalous on kasvanut
vuoden 2007 jälkeen 20 prosenttia enemmän kuin Suomen.
Jos
Suomen talous olisi 20 prosenttia suurempi, meillä olisi reilusti ylijäämäinen
valtiontalous. Esittämäni mukainen verotaso olisi silloin luonteva valinta. Rahaa
riittäisi myös investointeihin.
***
Suomi
tarvitsee massiivisen verouudistuksen, jotta aggressiivinen apaattisuuden
aikaansaama kurjistumisen kierre voidaan katkaista. Jos edellä mainitut
kiinteistö- ja perintöverojen kiristykset tuntuvat liian vaikeilta, kokonaisuus
voidaan toteuttaa hiukan uhkarohkeasti myös ilman niitä.
Tällaista
linjausta voidaan perustella mm. oikeudenmukaisuudella ja kansalaisten
yhdenvertaisuudella.
Tällä
hetkellä Suomi ottaa velkaa, jotta kaikki julkisen sektorin työntekijät voidaan
pitää viimeistäkin byrokraattia myöten töissä.
Oikeudenmukaisuuden
nimissä velkaelvytystä pitäisi käyttää yhtä lailla yksityisen sektorin tueksi.
Jos yksi 10 miljardia vajeesta menee julkisen sektorin työntekijöiden hyväksi,
olisi tasapuolista ottaa toinen 10 miljardia yksityisen sektorin ihmisten
hyväksi. Jos edes puolet siitä toteutuisi, olisimme oikealla tiellä.
Suomen
valtio ja kunnat maksavat joka kuukausi tuhansille virkamiehille siitä, että he
vaikeuttavat työkseen yritysten ja yksilöiden toimintaa. Julkisen sektorin
hallintorakenteet ovat kasvaneet, ja niiden on helpompi kohdistaa taloudellinen
paine kenttätyötä tekevään suorittavaan portaaseen kuin leikata omista
resursseistaan.
Julkisen
sektorin tehtävänä on tuottaa palveluja kansalaisille eikä työllistää toisia
selvityksillä ja pyörittää hallintorakenteita, joista hyötyvät vain byrokraatit
itse.
Sanotaan
tämä nyt hyvin selvästi, väärinkäsitysten välttämiseksi:
Suomen
julkisella sektorilla työskentelee ihmisiä, joiden työ on äärimmäisen tärkeää.
Sairaanhoitajat, poliisit, opettajat ja muutamat muut ammattiryhmät kuuluvat
tähän joukkoon. Veronmaksajien palveluksessa työskentelee kuitenkin myös
sellaisia ihmisiä, joiden työ ei ole ehdottoman välttämätöntä tai joiden työ on
jopa yhteisen edun vastaista.
Jälkimmäistä
ryhmää joudutaan supistamaan, jotta hoitajien ja opettajien rivejä ei tarvitse
harventaa. Sen lisäksi tarvitaan maltilliset heikennykset työehtoihin, jotka
hoitajien ja opettajien kannattaisi hyväksyä oman etunsa vuoksi – jotta työn
kuormitus ei muodostuisi kohtuuttomaksi.
Massiivinen
ansiotuloveron kevennys korvaisi heidän etuihinsa tehtävät heikennykset
täysimääräisesti. Ostovoima säilyisi ennallaan. Työehdot ovat tärkeitä, mutta
työpaikat ovat vielä tärkeämpiä.